youtube logo o    facebook logo o    blogspot logo o   black social icon circle   kairos

10ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας 2019

10th Athens Avant Garde Film Festival 201910ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
10th ATHENS AVANT GARDE FILM FESTIVAL

20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ-5 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2019
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ



ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
ΜΑΝΟΕΛ ΝΤΕ ΟΛΙΒΕΙΡΑ – ΜΑΡΚΟ ΜΠΕΛΟΚΙΟ
Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, ο αγαπημένος θεσμός της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, το Νοέμβριο έχει γενέθλια: κλείνει τα δέκα και το γιορτάζει με πολλές εκπλήξεις που θα σας ανακοινώνουμε σταδιακά, μέχρι την συνέντευξη τύπου του Φεστιβάλ που θα πραγματοποιηθεί στα μέσα Νοεμβρίου.

 

Το 10ο AΑGFF, θα διεξαχθεί από τις 20 Νοεμβρίου έως τις 5 Δεκεμβρίου 2019 στην Ταινιοθήκη (αίθουσες 1,2) και το Exile Room, με κάποιες από τις δράσεις του να φιλοξενούνται και στο Γαλλικό
Ινστιτούτο, φιλοδοξώντας να αναδείξει ό, τι πιο φρέσκο και ρηξικέλευθο έχει συμβεί στον
παγκόσμιο κινηματογράφο. Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει στις 29 Οκτωβρίου.
Μετά το Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Φεστιβάλ, η καλλιτεχνική διευθύντρια Μαρία
Κομνηνού, ανακοινώνει δύο μεγάλα αφιερώματα της επετειακής διοργάνωσης: στον σπουδαίο
πορτογάλο δημιουργό Μανοέλ ντε Ολιβέιρα (12 μικρού, μεσαίου και μεγάλου μήκους ταινίες, oι
περισσότερες από τις οποίες θα παρουσιαστούν σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα ή σε αθηναϊκή
πρεμιέρα) και στον διακεκριμένο ιταλό σκηνοθέτη Μάρκο Μπελόκιο (6 ταινίες).
Δεν είναι τυχαίο πως το πανέμορφο, εκφραστικό πρόσωπο που κυριαρχεί στην φετινή αφίσα του
επετειακού 10ου ΦΠΚΑ, είναι αυτό της μούσας του Ολιβέιρα, Λέινορ Σιλβέιρα η οποία
πρωταγωνιστεί στην Κοιλάδα του Αβράαμ.
Bασικός ομιλητής για τον Ολιβέιρα θα είναι ο Ζοζέ Μανουέλ Κόστα (διευθυντής της Πορτογαλικής
Ταινιοθήκης), ενώ για τις πρώτες του ταινίες θα μιλήσει ο Μιγκουέλ Σάμπρα (Miguel Seabra Lopes),
σεναριογράφος της ταινίας Πυρετός (Α Febre) της Maya Da-Rin που θα προβληθεί στην ενότητα
Athenian Premieres.

ΜΑΝΟΕΛ ΝΤΕ ΟΛΙΒΕΙΡΑ
Γεννημένος το 1908, στο Πόρτο, από ευκατάστατους γονείς, ο Ολιβέιρα μυήθηκε στον
κινηματογράφο το 1927. Πέθανε το 2015, στα 106 του χρόνια, έχοντας διανύσει 88 χρόνια μιας
θαυμαστής κινηματογραφικής πορείας. Στη διάρκεια του πολέμου και υπό το αυταρχικό καθεστώς
του Σαλαζάρ, σκηνοθέτησε την πρώτη του μυθοπλασία Ανίκι-Μπόμπο (1942), με προδρομικά
νεορεαλιστικά στοιχεία, στην οποία αφηγείται την ιστορία μιας ομάδας παιδιών σε μια φτωχογειτονιά του
Πόρτο.
Μετά τον πόλεμο αποφάσισε να σπουδάσει πάνω στο έγχρωμο φιλμ στη Γερμανία. Η εντυπωσιακή
χρήση του χρώματος, καθώς και το αναδυόμενο, ασυμβίβαστα μοντέρνο ύφος του, διαφαίνεται στο
αριστούργημα Ιεροτελεστία της άνοιξης (1962), το οποίο εμπνεύστηκε από την τελετουργική
αναπαράσταση των Παθών του Ιησού στην τοπική κοινότητα του χωριού Κουράλια της Πορτογαλίας.
Από τη δεκαετία του 1970 και από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, το πρόγραμμά μας προβάλλει
για πρώτη φορά στην Ελλάδα τρεις ταινίες από την Τετραλογία των Ματαιωμένων Ερώτων: την
μπoυνουελική μαύρη κωμωδία Παρελθόν και Παρόν (1972), τη μεγαλοπρεπή Καταραμένη Αγάπη
(1979), μια τραγική ιστορία αγάπης, τοποθετημένη στα τέλη του 18ου αιώνα, για ένα ζευγάρι που είναι
ερωτευμένο σε πείσμα των οικογενειών τους, και την απαράμιλλη Φρανσίσκα (1981), βασισμένη σε
πραγματική ιστορία, που παρακολουθεί τις περιπέτειες ενός συγγραφέα και ενός φίλου του οι οποίοι
ερωτεύονται δύο αδερφές.
Από τη δεκαετία του 1990 έως το θάνατο του, ο Ολιβέιρα γύριζε μία ταινία το χρόνο. Επιλέξαμε τις
ταινίες “Όχι” ή η μάταιη δόξα της διαταγής (1990), που διαδραματίζεται στην πορτογαλική αποικία
της Αγκόλα δίνοντας ένα σαφές αντί-πολεμικό μήνυμα: ότι οι αυτοκρατορίες πάντοτε αφήνουν πίσω τους
μονάχα ερείπια, την Κοιλάδα του Αβραάμ (1993), μια πορτογαλική εκδοχή της Μαντάμ Μποβαρί,
και Το κουτί (1994), ένα ευαίσθητο πορτραίτο των φτωχών ανθρώπων στη Λισαβόνα με
πρωταγωνιστές έναν τυφλό επαίτη και την κόρη του.
Τέλος, τόσο η ταινία Ταξίδι στην αρχή του κόσμου (1997) όσο και η αυτοβιογραφική Το Πόρτο της
παιδικής μου ηλικίας (2001), αποκαλύπτουν έναν σκηνοθέτη που επιστρέφει στα μέρη της νιότης
του. Αξίζει να αναφέρουμε πως στο Ταξίδι στην αρχή του κόσμου, ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, στην
τελευταία του εμφάνιση, υποδύεται τον ηλικιωμένο πορτογάλο σκηνοθέτη Μανοέλ, ο οποίος,
παρέα με φίλους ηθοποιούς, κάνει γυρίσματα στα μέρη της νιότης του.
Το αφιέρωμα μας προσφέρει μια σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και δύο μικρού μήκους
ταινίες του σκηνοθέτη: Το κυνήγι (1963) μια σαρκαστική παραβολή για τον πορτογαλικό φασισμό,
προέκυψε από την είδηση της επιχείρησης διάσωσης δύο αγοριών. Η ταινία κόπηκε στη λογοκρισία και στην
εποχή της προβλήθηκε με διαφορετικό, αισιόδοξο τέλος. Το Δουλεύοντας στον ποταμό Δούρο (1931)
είναι η πρώτη ταινία του Μανοέλ ντε Ολιβέιρα: ένα ποιητικό, ασπρόμαυρο, μικρού μήκους ντοκιμαντέρ με
εικόνες από τον καθημερινό μόχθο στις όχθες του ποταμού Δούρου, καθώς διασχίζει την πόλη του Πόρτο.

ΜΑΡΚΟ ΜΠΕΛΟΚΙΟ
O Μάρκο Μπελόκιο είναι ένας από τους σημαντικότερους και δημιουργικότερους σκηνοθέτες του
ιταλικού κινηματογράφου. Στο αφιέρωμά του 10ου ΦΠΚΑ αναδεικνύεται η αντισυμβατική του ματιά,
μέσα από 6 εμβληματικές ταινίες του. Η πορεία του ακολούθησε τις πολιτικές αναταραχές της
χώρας του, ενώ το έργο του δεν σταμάτησε να αφουγκράζεται την πηγή του κακού, στα πρόσωπα
του φασισμού, της πολιτικής βίας και της μαφίας. Νεαρός επαναστάτης, ο Μάρκο Μπελόκιο
εγκατέλειψε τις σπουδές φιλοσοφίας και βρήκε τον δρόμο του σπουδάζοντας κινηματογράφο στη
Ρώμη και στο Λονδίνο. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του, η ταινία Γροθιές στην τσέπη (1965), με το
άγριο, μαύρο χιούμορ της, σκανδάλισε την συντηρητική ιταλική κοινωνία της καθολικής ηθικής αλλά
ταυτόχρονα τον καθιέρωσε ως μορφή ανανέωσης του ιταλικού κινηματογράφου: ένας νεαρός
άντρας, που υποφέρει από τις διεστραμμένες επιθυμίες του, παίρνει δραστικά μέτρα προκειμένου
να απαλλάξει τη γκροτέσκα δυσλειτουργική οικογένειά του από τα βάσανά της.
Ενώ όμως ο Μπελόκιο στην πρώτη του ταινία καυτηριάζει την αστική οικογένεια, στο Θριαμβικό
εμβατήριο (1976), σατιρίζει τη στρατιωτική πειθαρχία και εξερευνά τα παιχνίδια της υποταγής και
της σεξουαλικότητας, για να επανέλθει, με Τα μάτια, το στόμα (1982), στη γλυκόπικρη κριτική της
οικογένειας και της θρησκείας, με αφορμή την αυτοκτονία του αδερφού του ήρωα. Μέσα από αυτές
τις 3 ταινίες της πρώτης περιόδου, αλλά και μέσω των ταινιών της ύστερης περιόδου του Μπελόκιο,
το τρίπτυχο « πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» μπορεί να λάβει μια εκ νέου ανάγνωση σήμερα.
Το νέο, πιο θεαματικό, πρόσωπο του κινηματογράφου του Μπελόκιο εξερευνάται μέσα από 3
ακόμα ταινίες. Η ώρα των θρησκευτικών (Το χαμόγελο της μητέρας μου) (2002), με ήρωα έναν
άθεο ο οποίος μαθαίνει πως το Βατικανό εξετάζει το ενδεχόμενο αγιοποίησης της μητέρας του,
προσεγγίζει, στο πλαίσιο διαταραγμένων οικογενειακών σχέσεων, το εμπόριο της θρησκευτικής
πίστης. Με την θρυλική ταινία Καλημέρα, νύχτα (2003), αποδίδει με τον τελείως προσωπικό και
ποιητικό του τρόπο, το σημαντικό πολιτικό γεγονός της απαγωγής και δολοφονίας του Άλντο Μόρο,
τέως πρωθυπουργού της Ιταλίας και αρχηγού των Χριστιανοδημοκρατών, από τις Ερυθρές
Ταξιαρχίες. Tέλος, στην ταινία Ο σκηνοθέτης των γάμων (2006) που μοιάζει με παραμύθι, μεταξύ
άλλων καυτηριάζει την ίδια την ιταλική κινηματογραφική βιομηχανία.
Στο έργο του δημιουργικότατου Μάρκο Μπελόκιο τέμνεται το δημόσιο με το ιδιωτικό, το πολιτικό
και το υπαρξιακό, και το συλλογικό με το ατομικό. Ο κινηματογράφος του είναι πολιτικός, όχι μόνο
επειδή καταγγέλλει, ενίοτε σατιρικά, το κατεστημένο, άλλα και επειδή καταπιάνεται με την
περιπλοκότητα της ανθρώπινης επιθυμίας.

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Η προπώληση θα ξεκινήσει την Τρίτη 29 Οκτωβρίου στο ταμείο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και στο
viva.gr.
Γενική είσοδος: 5 ευρώ.
Κάρτα 5 προβολών: 20 ευρώ
Κάρτα 10 προβολών: 35 ευρώ
Κάρτα 20 προβολών: 65 ευρώ
Ειδική κάρτα 10 προβολών (AμεA και συνοδός, άνεργοι, φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικοί, ατέλειες
και άτομα άνω των 65 ετών): 25 ευρώ.
Σημείωση: Ο αριθμός των καρτών είναι περιορισμένος. Θα διατίθενται από 29 Οκτωβρίου και μέχρι
εξαντλήσεως.
Tαινιοθήκη της Ελλάδος
Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου, µετρό Κεραµεικός, τηλ. 210 3612046
Exile Room
Αθηνάς 12, 3ος όροφος, µετρό Μοναστηράκι, τηλ.210 3223395

To 10ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηµατογράφου διοργανώνεται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος στo πλαίσιο
της πράξης «Η Κινηµατογραφοφιλία στη Νέα Εποχή ΙΙ» που χρηµατοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση -
Ευρωπαϊκό Ταµείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραµµα ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ του ΕΣΠΑ 2014-2020

// Nick Cave & the Bad Seeds, Pixies, The Smiths, Swans, Placebo, Muse, Radiohead, The Black Keys, The White Stripes,…

Μουσικά Νέα

Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων26, 27 και 28 Απριλίου 2024 Το Vinyl Market το μεγάλο event της πόλης επιστρέφει με πασχαλινή διάθεση στο…
Με το πλούσιο άρωμα από το ένδοξο παρελθόν και με αισιόδοξο βλέμμα σε ένα ποιοτικότερο μέλλον, σας προσκαλούμε να πάρετε…
8 Μαρτίου ~ 11 Μαρτίου– THE UNIVERSE OF JAZZ FUTURE FROM A MASTERFUL SAXMAN – O σαξοφωνίστας Marcus Strickland μαζί με…

Κινηματογραφικά Νέα

Αστυγραφίες στην ΟθόνηΑπό 11 έως 17 Απριλίου 2024 Ταινιοθήκη της ΕλλάδοςΙερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136, Κεραμεικός Ένα πλούσιο κινηματογραφικό πρόγραμμα…
Νέος Φινλανδικός Κινηματογράφος Από 21 έως 27 Μαρτίου 2024 Ταινιοθήκη της Ελλάδος Δεκατρείς ταινίες για να γνωρίσουμε το Νέο Φινλανδικό Κινηματογράφο!
Με μεγάλη χαρά, το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ανακοινώνει τις ταινίες που θα πάρουν μέρος στα τρία διαγωνιστικά τμήματα της…

Φωτογραφικά Νέα

Η ομαδική έκθεση φωτογραφίας “Moments of Color” θα παρουσιαστεί στη Blank Wall Gallery.Την Παρασκευή 15 Μαρτίου η Blank Wall Gallery…
Χορεύτριες με φόντο τον Παρθενώνα, μουσικοί και χορευτές από την Κρήτη, αγρότισσες από τα Ιωάννινα, κυρίες της Νέας Υόρκης και…
BEARING WITNESS – ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ: ΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΑΠΟ ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΡΧΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ! Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Ωδείο Αθηνών…
Grammy Awards 2008 ~ 2024 Τα Μουσικά Βραβεία Γκράμι ή Γκράμμυ (η λέξη προέρχεται από το γραμμόφωνο εξ ου και η αρχική τους ονομασία Gramophone Awards), απονέμονται κάθε χρόνο στις ΗΠΑ, για τη βράβευση επιτυχημένων καλλιτεχνών…
Pitchfork Rolling Stone Q Uncut Biilboard NME Spin Mojo Paste Wire Down Magazine Metal Hammer Classic Rock Black Velvet All About Jazz Country Weekly Blues and Rhythm Jazz Times National Jazz…
Various Photos, Φωτογραφίες Παλαιών Αυτοκινήτων, Black & White, Reflections, Φωτογραφίες από Εξώφυλλα Δίσκων, Digital Images, Air Show 2005, Ιστορικό Rally Ακρόπολις, National Geographic, Greek Magazines #1

Music News

Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων26, 27 και 28 Απριλίου 2024 Το Vinyl Market το μεγάλο event της πόλης επιστρέφει με πασχαλινή διάθεση στο…

Πελοπόννησος

Στην Μονεμβασιά συνυπάρχουν: η μοναδική γεωμορφία του βράχου μαζί με τα ανθρώπινα τεχνικά οχυρωματικά έργα. Έτσι, σαν πλωτό φρούριο, βρέθηκε…
Αποδράστε στα Τρίκαλα Κορινθίας μέσα από μια μαγευτική διαδρομή στην Ορεινή Κορινθία. Λίγο μετά το Ξυλόκαστρο, με κατεύθυνση προς Πάτρα ο…
Ο Ταΰγετος ή Πενταδάκτυλος, είναι η υψηλότερη οροσειρά της Πελοποννήσου, εκτεινόμενη μεταξύ των λεκανών Μεγαλόπολης - Ευρώτα και Μεσσηνίας. Η…

Νησιά

Η Άνδρος είναι το βορειότερο νησί των Κυκλάδων και δεύτερο σε έκταση μετά τη Νάξο. Διοικητικά, αποτελεί επαρχία με τρείς…
Η Ιθάκη είναι το μικρότερο μετά τους Παξούς νησί των Επτανήσων και βρίσκεται στα νότια της Λευκάδας και στα βορειοανατολικά…
Η Ρόδος, με έκταση 1400,68 km2, είναι το μεγαλύτερο νησί των Δωδεκανήσων και το τέταρτο σε έκταση νησί της Ελλάδας,…

Κρήτη

Ο Κουρνάς βρίσκεται ακριβώς στην μέση της διαδρομής Χανιά-Ρέθυμνο, 32χλμ απόσταση περίπου και από της δύο πόλεις. Η μοναδική φυσική λίμνη…
Τα Χανιά, η πρωτεύουσα του Νομού Χανίων , βρίσκεται στο βόρειο-ανατολικό τμήμα του νομού. Τα Χανιά είναι το διοικητικό, οικονομικό,…
Η Κρήτη είναι το μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας και το 5ο μεγαλύτερο στη Μεσόγειο. Πρωτεύουσα καθώς και μεγαλύτερη πόλη της…

powered by Agones.gr - pame stoixima