Κυριακή 17 Οκτώβριος 2021

Κινηματογράφος

Ελληνικός Κινηματογράφος στα Oscar

1962 hlektra tainiaΣτον πίνακα παρακάτω παρουσιάζονται οι ελληνικές ταινίες οι οποίες προτάθηκαν από την ίδια την Ελλάδα προς την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών με σκοπό να βραβευθούν με το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Από αυτές, πέντε επιλέχτηκαν για την τελική πεντάδα, όμως καμία δεν κατάφερε να αποσπάσει το βραβείο.

 .

.

.

.

.

.

.

1956 // Στέλλα
1957 // Η λίμνη των πόθων
1958 // - Δεν προτάθηκε -
1959 // - Δεν προτάθηκε -
1960 // - Δεν προτάθηκε -
1961 // - Δεν προτάθηκε -
1962 // Ηλέκτρα (μπήκε στη λίστα με τις 5 υποψήφιες ταινίες, τελικά κέρδισε η γαλλική Les Dimanches de ville d'Avray του Serge Bourguignon)
1963 // Τα κόκκινα φανάρια (μπήκε στη λίστα με τις 5 υποψήφιες ταινίες, τελικά κέρδισε η ιταλική 8½ του Φεντερίκο Φελίνι)
1964 // Προδοσία
1965 // Το χώμα βάφτηκε κόκκινο (μπήκε στη λίστα με τις 5 υποψήφιες ταινίες, τελικά κέρδισε η τσεχοσλοβακική Obchod na korze τωνJán Kadár,Elmar Klos)
1966 // Ντάμα σπαθί
1967 // - Δεν προτάθηκε -
1968 // Βυζαντινή ραψωδία
1969 // Κορίτσια στον ήλιο
1970 // - Δεν προτάθηκε -
1971 // - Δεν προτάθηκε -
1972 // - Δεν προτάθηκε -
1973 // - Δεν προτάθηκε -
1974 // - Δεν προτάθηκε -
1975 // Ο θίασος
1976 // - Δεν προτάθηκε -
1977 // Ιφιγένεια (μπήκε στη λίστα με τις 5 υποψήφιες ταινίες, τελικά κέρδισε η γαλλική La vie devant soi του Moshe Mizrahi)
1978 // - Δεν προτάθηκε -
1979 // - Δεν προτάθηκε -
1980 // - Δεν προτάθηκε -
1981 // Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο
1982 // Άγγελος
1983 // - Δεν προτάθηκε -
1984 // - Δεν προτάθηκε -
1985 // - Δεν προτάθηκε -
1986 // - Δεν προτάθηκε -
1987 // Θεόφιλος
1988 // Στη σκιά του τρόμου
1989 // Τοπίο στην ομίχλη
1990 // Έρωτας στη χουρμαδιά
1991 // - Δεν προτάθηκε -
1992 // - Δεν προτάθηκε -
1993 // - Δεν προτάθηκε -
1994 // - Δεν προτάθηκε -
1995 // Το βλέμμα του Οδυσσέα
1996 // - Δεν προτάθηκε -
1997 // Η σφαγή του κόκορα
1998 // Μια αιωνιότητα και μια μέρα
1999 // Από την άκρη της πόλης
2000 // Peppermint
2001 // Ένας κι ένας
2002 // Το μόνον της ζωής του ταξείδιον
2003 // Θα το μετανιώσεις
2004 // Πολίτικη κουζίνα
2005 // - Δεν προτάθηκε -
2006 // Η χορωδία του Χαρίτωνα
2007 // Eduart
2008 // Διόρθωση
2009 // Οι σκλάβοι στα δεσμά τους
2010 // Κυνόδοντας (μπήκε στη λίστα με τις 5 υποψήφιες ταινίες, τελικά κέρδισε η δανέζικη Hævnen της Susanne Bier)
2011 // - Δεν προτάθηκε -
2012 // - Δεν προτάθηκε -
2013 // Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού
2014 // Μικρά Αγγλία
2015 // Ξενία
2016 // Chevalier
2017 // Πλατεία Αμερικής
2018 // Πολυξένη
2019 // Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες
2020 //

Κινηματογράφος

Muybridge race horse animatedΟ κινηματογράφος ή αλλιώς σινεμά (από το γαλλικό cinématographe, cinema) είναι η αποκαλούμενη και έβδομη τέχνη, δίπλα στη γλυπτική, τη ζωγραφική, το χορό, την αρχιτεκτονική, τη μουσική και τη λογοτεχνία. Αρχικά, εμφανίστηκε περισσότερο ως μια νέα τεχνική καταγραφής της κίνησης και οπτικοποίησής της, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο όρος (κινηματογράφος = κίνηση + γραφή).

 

Ιστορία
Πρόδρομοι του κινηματογράφου

Παλιά μηχανή προβολής για τον κινηματογράφο. Δωρεά Ορέστη Λάππα.
Είναι γενικά δύσκολο να αναδειχθεί ένας μοναδικός εφευρέτης του κινηματογράφου, ως τεχνική της κινούμενης εικόνας. Επιπλέον, είναι γεγονός πως επί σειρά ετών ο άνθρωπος πειραματίστηκε πάνω στην προσπάθεια απεικόνισης της κίνησης. Καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη της τεχνικής του κινηματογράφου διαδραμάτισε η ανακάλυψη και διάδοση της φωτογραφίας, στα μέσα του 19ου αιώνα. Μία από τις πρώτες και ιδιαίτερα σημαντικές αναλύσεις της κίνησης με τη βοήθεια φωτογραφικής μηχανής, έγινε περίπου το 1878, όταν ο Βρετανός φωτογράφος Ίντγουιρντ Μάιμπριτζ έχοντας καταφέρει να αναπτύξει μεθόδους διαδοχικής φωτογράφισης, απεικόνισε την κίνηση ενός αλόγου, αποδεικνύοντας τότε, πως κατά τη διάρκεια του καλπασμού του υπάρχουν στιγμές που τα πόδια του δεν έχουν επαφή με το έδαφος. Την ίδια περίπου εποχή, ο Γάλλος φυσικός Ετιέν Μαρέ κατόρθωσε να συλλάβει φωτογραφικά το πέταγμα ενός πουλιού με τη βοήθεια μιας φωτογραφικής μηχανής με τη δυνατότητα να αποτυπώνει 12 στιγμιότυπα ανά λεπτό.

Τα σημαντικότερα ίσως επιτεύγματα σχετικά με την ανάπτυξη της κινηματογραφικής τεχνικής έγιναν στα τέλη του 1880, με κυριότερο ίσως, την εφεύρεση του κινητοσκοπίου από τον Ουίλλιαμ Ντίκσον, ο οποίος εργαζόταν στα εργαστήρια του Τόμας Έντισον. Το κινητοσκόπιο, ήταν μία μηχανή προβολής, με δυνατότητα να προβάλλει την κινηματογραφική ταινία σε ένα κουτί, το οποίο ήταν ορατό μόνο από έναν θεατή, μέσω μιας οπής. Η συσκευή παρουσιάστηκε για πρώτη φορά επίσημα στις 20 Μαΐου του 1891, μαζί με την πρώτη κινηματογραφική ταινία. Ο Έντισον θεωρούσε την εφεύρεση του κινητοσκοπίου ήσσονος σημασίας και ο ίδιος δεν ενδιαφέρθηκε ώστε να προβάλλονται οι ταινίες για περισσότερους θεατές. Επιπλέον δεν κατοχύρωσε την εφεύρεση διεθνώς, με αποτέλεσμα να είναι νόμιμη η αντιγραφή και εξέλιξή της στην Ευρώπη, όπου σύντομα εμφανίστηκε ως εισαγόμενο προϊόν.

Οι πρόδρομοι του κινηματογράφου ήταν οι σκηνές ειδικού φωτισμού και τα παραπετάσματα με εντυπωσιακές σκιές που έστηναν πλανόδιοι σε λαϊκές αγορές της κεντρικής Ευρώπης. Το 1895 προβλήθηκε η πρώτη κινηματογραφική ταινία σε μορφή bioskop στο Βίντεργκαρτεν του Βερολίνου.

Στη Γαλλία, οι αδελφοί Ογκύστ και Λουί Λυμιέρ, βασιζόμενοι στο κινητοσκόπιο των Ντίκσον και Έντισον, εφηύραν τον κινηματογράφο (cinematographe) που αποτελούσε μία φορητή κινηματογραφική μηχανή, λήψεως, εκτύπωσης και προβολής του φιλμ. Στις 28 Δεκεμβρίου του 1895, έκαναν και την πρώτη δημόσια προβολή, στο Παρίσι. Η ημερομηνία αυτή αναφέρεται από πολλούς ως η επίσημη ημέρα που ο κινηματογράφος με την σημερινή του γνωστή μορφή έκανε την εμφάνισή του. Εκείνη τη δημόσια προβολή παρακολούθησαν συνολικά 35 άτομα επί πληρωμή και προβλήθηκαν δέκα ταινίες συνολικής διάρκειας περίπου δεκαπέντε λεπτών. Οι πρώτες κινηματογραφικές ταινίες ήταν μικρής διάρκειας, παρουσιάζοντας συνήθως στατικά, μία σκηνή της καθημερινότητας.

Ο κινηματογράφος ως τέχνη
Ένας από τους πρώτους κινηματογραφιστές που χρησιμοποίησε την διαθέσιμη τεχνική της εποχής με σκοπό την παραγωγή ταινιών κάτω από όρους τέχνης, υπήρξε ο Ζωρζ Μελιέ, ο οποίος θεωρείται και από τους πρώτους κινηματογραφικούς σκηνοθέτες. Οι ταινίες του πραγματεύονταν θέματα από το χώρο του φανταστικού, ενώ η ταινία του Ταξίδι στη Σελήνη (Le voyage dans la lune, 1901) υπήρξε πιθανότατα η πρώτη που προσπάθησε να περιγράψει ένα ταξίδι στο διάστημα. Επιπλέον, εισήγαγε τεχνικές οπτικών εφέ, ενώ για πρώτη φορά πρόβαλε έγχρωμες ταινίες, χρωματίζοντας την κινηματογραφική ταινία (καρρέ) με το χέρι.

Με αφετηρία τις νέες δυνατότητες που αναδείχθηκαν, ο κινηματογράφος μετασχηματίστηκε διεθνώς σε μία δημοφιλή μορφή τέχνης, ενώ παράλληλα πολλοί κινηματογραφικοί χώροι δημιουργήθηκαν με αποκλειστικό σκοπό την προβολή ταινιών. Εκτιμάται ότι το 1908, στις Ηνωμένες Πολιτείες υπήρχαν περίπου 10.000 κινηματογράφοι. Οι ταινίες της εποχής είχαν διάρκεια δέκα έως δεκαπέντε λεπτών, αλλά σταδιακά η διάρκειά τους αυξήθηκε. Σημαντική συμβολή σε αυτό είχε ο Αμερικανός σκηνοθέτης D. W. Griffith, στον οποίο ανήκουν μερικά από τα πρώτα ιστορικά έπη του κινηματογράφου. Το 1912 (ή 1911) ο θεωρητικός χρησιμοποίησε για πρώτη φορά σε δοκίμιό του τον όρο έβδομη τέχνη για να περιγράψει τον κινηματογράφο.

Βουβός , ομιλών και έγχρωμος κινηματογράφος
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1920, ο κινηματογράφος παρέμενε χωρίς ήχο (βουβός κινηματογράφος) και συχνά οι προβολές ταινιών συνοδεύονταν από ζωντανή μουσική. Η ιστορία του ηχογραφημένου κινηματογραφικού ήχου ξεκίνησε το 1926, όταν η Warner Brothers παρουσίασε μία συσκευή (Vitaphone), η οποία έδινε τη δυνατότητα αναπαραγωγής μουσικής, μέσω ενός δίσκου που συγχρονιζόταν με την μηχανή προβολής της ταινίας. Βασισμένη σε αυτή τη νέα τεχνολογία, στα τέλη του 1927, κυκλοφόρησε η ταινία The Jazz Singer, η οποία αν και κατά το μεγαλύτερο μέρος της ήταν βουβή, υπήρξε η πρώτη που περιείχε διαλόγους.

Περίπου την ίδια περίοδο με την προσαρμογή του ήχου, ξεκίνησαν συστηματικές προσπάθειες για την προσθήκη χρώματος. Έγχρωμες ταινίες είχαν ήδη εμφανιστεί από τις αρχές του 20ού αιώνα, μέσω του χρωματισμού των κινηματογραφικών καρρέ με το χέρι, μέθοδος που εγκαταλείφθηκε σταδιακά, σε συνδυασμό και με την αύξηση της διάρκειας των ταινιών. Ανάμεσα στις πρώτες συνθετικές μεθόδους προσθήκης χρώματος, υπήρξε η Technicolor, η οποία τελειοποιήθηκε το 1941 (Monopack Technicolor), αν και παρέμενε ακριβή λόγω των περίπλοκων σταδίων διαχωρισμού και εμφάνισης των χρωμάτων. Μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, εμφανίστηκε επιπλέον το έγχρωμο αρνητικό φιλμ της εταιρίας Eastman Kodak, το οποίο δεν απαιτούσε διαδικασία διαχωρισμού των χρωμάτων. Αν και μέχρι τη δεκαετία του 1950, η παραγωγή έγχρωμων ταινιών μειοψηφούσε, κατά τη δεκαετία του 1960 και χάρη στην ανάπτυξη της σχετικής τεχνολογίας, ο έγχρωμος κινηματογράφος επικράτησε.

nick cave 0

facebook icon  blogger icon youtube icon
Οκτώβριος 2021
ΔΤΤΠΠΣΚ
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Μας αρέσουν

xrysostomio

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΟ Rock Bar

melismata

Μελίσματα / Μεζεδοκαφενείο

to trikyklo

Το Τρίκυκλο / Μεζεδοπωλείο

blackbird bar

BLACKBIRD bar